Чи реальним є бюджет 2015?

У минулий четвер приступив до роботи новий склад Верховної ради.

Створена коаліція демократичних сил “Європейська Україна”, і 341 народний обранець висловив бажання бачити на чолі уряду Арсенія Яценюка.

На порядку денному у президента, Кабміну і Верховної ради – розробка і затвердження головного фінансового документа країни на 2015 рік.

Попередній склад уряду повинен був надати парламенту проект фінплану ще 15 вересня, але зважаючи складної ситуації на сході країни на перший план вийшли не економічні, а політичні питання.

Про бюджет заговорили тільки зараз, після виборів і обережних оцінок Міжнародного валютного фонду щодо подальшої співпраці.

Бюджет-2015: місія здійсненна?

Одними з причин, за яким МВФ і провідні вітчизняні фінансисти висловлюють сумнів у раціональному використання позикових та власних коштів доходів держскарбниці, є відсутність реформ і тотальна корупція.

За оцінками експертів, власних грошей бюджету вистачить на покриття видатків до 15 грудня, а далі доведеться сподіватися на милість міжнародних кредиторів, які критично говорять про дату наступного кредитного етапу.

За словами глави місії МВФ Миколи Георгієва, говорити про транш можна “не раніше кінця січня-початку лютого 2015 року”.

Чи може громадськість взяти під контроль бюджетні витрати, підвищити рівень
Джерело: domik.uaфінансової та бюджетної грамотності громадян, сприяти наповнюваності бюджету і розвитку території, допомогти побороти корупцію?

Світовий досвід проекту Open Budget

Мова піде про світовій практиці “Відкритий бюджет”. Майже 15 років знадобилося сотень активістів, щоб 18 листопада 2011 року у місті Дар-Ес-Салам, Танзанія, 116 учасників Глобальної асамблеї з понад 80 країн підписали декларацію про прозорості, підзвітності і громадському участі в бюджетному процесі.

У тексті “Дарэссаламской декларації” говориться, що “відкритий державний бюджет і бюджетні процеси, що забезпечують громадянам можливість участі в них, критично важливі для повної реалізації всіх прав людини – громадянських, політичних, соціальних, економічних і культурних”.

Міжнародний досвід показує, що участь громадянського суспільства може значно поліпшити якість бюджетного процесу, прийнятих рішень і досягнутих результатів, тим самим трансформуючи умови життя людей і діяльність держави в цілому в кращу сторону.

Основний принцип, закладений у проекті “Відкритий бюджет”, полягає в участі кожного в процесі прийняття рішень в сфері державного бюджету. Це є фундаментальним правом та обов’язком всіх громадян – не тільки правом, але й обов’язком.

За даними міжнародної організації International Budget Partnership – IBP, що розраховує індекс відкритості бюджету і оцінює рівень його прозорості, участі та нагляду громадськості в цьому процесі, Україна посідає 35 місце – між Намібією і Гондурасом.

Це незважаючи на те, що Україна входить у другу з п’яти груп країн, що надають “значний” доступ до інформації про бюджет серед 13 країн цієї групи: Чилі, Бразилії, Південної Кореї, Індії.

“Відкритий бюджет” – це сотні онлайн-ресурсів єдиного інформаційного простору, де інформаційні і телекомунікаційні технології поставлені на службу управління громадськими фінансами.

Вони забезпечують прозорість, відкритість і підзвітність діяльності органів влади та місцевого самоврядування, підвищують якість фінансового менеджменту організацій сектору державного управління.

Також “Відкритий бюджет” вирішує питання ліквідації бюджетної неписьменності, такий собі фінансовий лікнеп в масштабах країни.

Як це працює за кордоном

Уряду Великобританії , США, Франції, Німеччини, ПАР, Австралії , Нової Зеландії, Індії , Канади, п’ять-десять років тому стали учасниками проекту “Відкритий бюджет”, надають в режимі реального часу найбільш повну інформацію про держбюджети.

Це дозволяє отримувати від громадян зворотний зв’язок у вигляді поправок, уточнених даних, експертиз, ініціатив про нові можливі джерела доходу держскарбниці.

На національних сторінках Open Budget у вигляді інфографіки і з динамікою змін за декілька років можна знайти інформацію про дохідній та видатковій частинах бюджету, про хід виконання федеральних і регіональних програм, кількості коштів, які держава витрачає в день на утримання міністерств і відомств, куди і як використовуються податки і збори.

Тут протягом року розміщуються бюджетне послання, бюджетний законопроект, затверджений бюджет, а також щомісячні та щоквартальні звіти, піврічний звіт за перші шість місяців фінансового року і річний звіт за результатами фінансової діяльності.

Також у відкритому доступі є дані аудиторського звіту і спрощені звіти для громадян, інформація міжнародних рейтингових агентств щодо стійкості економік та їх інвестиційної привабливості.

Крім того, тут можна знайти інформацію про зарплати чиновників, поліцейських, дані про договори, держзакупівлі, транзакції госказначейств. Діаграми, гістограми, графіки, таблиці, звіти – все це уніфіковано і доступно.

Це зроблено для залучення громадян і громадських організацій у сферу ведення держбюджетів, їх прийняття та контролю за їх виконанням. Тим самим вирішується одна з проблем: наявність корупції у сфері державних фінансів. Вона стає неможливою, коли за процесом стежать десятки тисяч громадян.

Ризикнути “умикнути” для “своїх” фірм за невигідним для бюджету договорами із завищеними цінами на товари і послуги навіть один цент – це підписати смертний вирок собі як політику або управлінцю. Тому й не ризикують, а рівень корупції – в рамках статистичної похибки.

Американський Open Budget

Муніципалітети американських міст давно ввели в практику досвід “Відкритого бюджету”. На цих ресурсах можна побачити, на що витрачається кожен долар платників податків, обговорити проект бюджету, дізнатися суму витрат на утримання міських чиновників і навіть розміри їх зарплат.

Електронні додатки допомагають забезпечувати контроль державних витрат за штатом, відомству, категорії і одержувачу, дають розширене уявлення про бюджетному процесі.

З їх допомогою ведеться контроль за бюджетами виборчих кампаній партій і кандидатів у Вашингтоні і Нью-Йорку, а в Алабамі громадяни беруть участь у формуванні бюджету в частині організації медичної допомоги.

На сайті генпрокурора Флориди за допомогою сервісу Consumer Protection Links можна безперешкодно повідомити про факти шахрайства, зловживань у фінансовій сфері та корупції. Як бачимо, спектр застосування проекту значно розширився і став більш зрозумілим простим громадянам.

На городі бузина, а в Києві…

Місяця два тому преса повідомила, що голова столичної мерії Віталій Кличко заявив про старт нового підходу до формування міського бюджету. Пройшла зустріч представників бюджетної комісії, громадських активістів та розробників програмного забезпечення.

Оскільки ініціатива виходила від мера, то вирішили взяти за основу платформу “Відкритого бюджету Бостона”, яку свого часу ініціював мер Бостона Мартін Волш. До того ж творці цього електронного порталу презентували своє дітище в стінах Київської міської ради.

Поговорили, оцінили переваги, але в бюджеті Києва на створення такого порталу грошей не знайшлося. Може, питання не в грошах, а в небажанні чиновників віддавати городянам кермо правління фінансовими потоку мі? Адже куди простіше витрачати гроші зі столичної скарбниці без узгодження і схвалення киян.

Чого доброго, вони почнуть пильно стежити за витратами і доходами, діяльністю комісій і результатами прийнятих рішень. Вимагатимуть звіти про суми на ремонти, медицину, освіту та дошкільні установи.

При повноцінній роботі “Відкритого бюджету” в онлайн-режимі для багатьох киян стане зрозумілий принцип розподілу бюджетних асигнувань.

Не вийде приховати, хто і де знайшов “хлібне” місце, кому йдуть мільйони податків і зборів, наскільки ефективно вони витрачаються, за рахунок чого місто виконує делеговані йому державою повноваження.

Та й самі принципи формування консолідованого міського бюджету теж стануть відомі. Так і вийде на поверхню інформація про платників за оренду дорогої столичної землі, про те, кому Київрада надала пільги по його сплаті, і наскільки при цьому постраждає бюджет.

Нарешті, варто нагадати основні принципи “Дарэссаламской декларації”, на підставі яких створюється “Відкритий бюджет”.

1. Державні і місцеві бюджети мають бути прозорими.

2. Бюджетні процеси повинні бути инклюзивными, надаючи громадянам широкі можливості для реалізації їх права на отримання інформації про державні фінанси, а також права на участь у прийнятті рішень, пов’язаних з формуванням і розподілом державних коштів.

3. Бюджети повинні формуватися і витрачатися ефективно і справедливо, сприяючи боротьбі з бідністю і досягнення соціальної рівності.

4. Бюджетна інформація повинна бути точною і ґрунтуватися на відомих громадськості оцінках.

5. Бюджети повинні бути повними – охоплювати усі державні доходи і витрати незалежно від їх походження, включаючи міжнародну допомогу.

6. Бюджети повинні бути стійкими, забезпечувати використання держкоштів для досягнення загальних цілей у довгостроковій перспективі.

7. Звіти про виконання бюджетів повинні регулярно надаватися всіма суб’єктами бюджетного процесу. Бюджети повинні бути об’єктом постійного моніторингу, контролю і повинні бути підзвітні законодавчої влади, органів внутрішнього та зовнішнього аудиту, ЗМІ та громадянам.

Рік тому ми вийшли на Майдан з чітким розумінням: ми, громадяни, самі визначаємо політичний курс держави і вектор розвитку. Ми вийшли проти закритості прийнятого тодішнім керівництвом України рішення про відмову підписати договір із Європейським союзом.

Найголовнішою метою всіх громадянських ініціатив, які народилися на Майдані, громадських організацій і політиків, які активно брали участь в Революції гідності, стало приведення українських реалій до європейських норм.

Думаю, що варто почати з основного завдання: створення прозорого, відкритого і підконтрольної суспільству бюджету. Саме так ми зможемо перемогти корупцію і змусити чиновників працювати в інтересах суспільства та країни.

 

No Replies to "Чи реальним є бюджет 2015?"